Blog

Kvapka vo svete: Marafon Baby Swim (Moskva)

V Kvapke nám záleží na tom, aby sme sa neustále vzdelávali, posúvali vpred a poskytovali vám tak to najlepšie čo je vo svete dostupné. Po niekoľkoročnom získavaní informácií od austrálskych, amerických či iných kolegov zo sveta, po desiatkach absolvovaných medzinárodných konferenciách i workshopov a v neposlednom rade po vlastnej praxi, sme sa dostali na úroveň, z ktorej sa chcú učiť druhí.

Na konferencii Marafon Baby Swim v Moskve sme už „speakrami“ boli my. V rámci workshopu, konaného priamo v bazéne, sme ukazovali účastníkom konferencie vybrané aktivity z našich lekcií. Vysvetľovali sme význam jednotlivých cvičení a objasňovali súvislosti medzi nimi, detskými reflexami a napredovaním detí v predškolskom a školskom veku.

Prezentovali sme cvičenia, ktoré pôsobia ako prevencia pred mnohými problémami vo vzdelávaní detí (napr. dyslexia, dysgrafia a iné…). Je čoraz viac detí, ktoré v rámci vzdelávania zápasia s týmito „dys…“ Takéto deti je vynikajúce integrovať, pracovať s nimi a pomáhať im. Je tu však možnosť, ako vieme pomerne dobre pôsobiť preventívne a týmto problémom do značnej miery predchádzať, či ich dokonca eliminovať na lekciách plávania.

Podobné prepojenie medzi plávaním a napredovaním detí v škole potvrdzuje aj austrálsky výskum na vzorke skoro 7 000 deti z Austrálie, Nového Zélandu a Ameriky. Ten hovorí o tom, že ak deti plávali v skoršom veku ako 5 rokov, predbehli svojich rovesníkov – neplavcov vo viacerých oblastiach. Ide o niekoľko mesačný náskok napr. v hrubej a jemnej motorike, verbálnom vyjadrovaní sa, matematike či porozumení a dodržiavaní konkrétnych postupov. Všetko sú to dôležité schopnosti, nielen pre úspech v školskej lavici, ale aj v bežnom živote. Austrálsky výskum potvrdzujú aj viaceré americké publikácie. Viac o výskume nájdete tu.

Nami prezentované cvičenia sme konzultovali aj s vynikajúcim ruským neonatológom doktorom Ruslanom Davletshinom. Teší nás, že praktické závery, ktoré sme mali možnosť zdieľať ho veľmi zaujali a jeho pozitívna profesionálna spätná väzba nás opäť potvrdila vo význame a kvalite metodík Klubu Kvapka.

Taktiež máme úprimnú radosť, že vaše deti tieto cvičenia (formou hry) zažívajú na vlastnej koži. Aj takýmto spôsobom im pomáhame napredovať a rozvíjať sa po všetkých stránkach, aby z nich vyrástli šikovní mladí ľudia. Vďaka vám za to, že od vás rodičov dostávajú ten najlepší štart už od začiatku. Veríme, že ich presun z bezpečných vôd Kvapky do rozbúrených vôd života bude aj vďaka plávaniu jednoduchší.

Július Kováč a Blanka Krajčovičová

Ako a prečo v Kvapke plávame s deťmi so špeciálnymi potrebami?

Lekcie plávania pre detičky so špeciálnymi potrebami v Klube Kvapka vedie inštruktorka Magdalénka, ktorá napísala príbeh ako sa k tejto záslužnej práci dostala a čo je jej zmyslom.

„Už od mala som vedela, že chcem pracovať s deťmi. Časom, počas štúdia na strednej pedagogickej škole ma veľmi zaujala špeciálna pedagogika a to, ako veľmi včasná intervencia a rozvoj všetkých stránok osobnosti môže napomôcť rozvoju samotného dieťatka.

Ako dcéra plaveckej trénerky a bývala plavkyňa som mala k vode vždy veľmi blízko.
Nasledovali roky štúdia predškolskej inkluzívnej pedagogiky, rôzne školenia a kurzy. Na plaveckej konferencii v USA pred dvoma rokmi som konečne nabrala dostatok skúsenosti, zručnosti a odvahy a ako Kvapka tím sme ponúkli špecializované lekcie plávania s deťmi so špeciálnymi potrebami.

Odborný názov, deti so špeciálnymi potrebami, používame na Slovensku. Mne sa však páči ten, čo používajú v USA. Deti so špeciálnymi schopnosťami. Prečo? Lebo je to naozaj tak. Doteraz som sa v bazéne (ale aj pred tým počas môjho pôsobenia v MŠ) stretla s deťmi s DMO, Autizmom, Downovym syndrómom a rôznymi inými, strašidelne znejúcimi diagnózami. ALE, každé z týchto deti ma veľa špeciálnych priam až „superschopností“. Napriek výzvam, ktorým čelia, napredujú, učia sa, každý po svojom idu dopredu. No hlavne, rozdávajú lásku a energiu plnými priehrštiami.

Každú hodinu sa aj ja učím stále viac o ich svete. O nových možnostiach, ktoré nám vodné prostredie ponuka. Práve voda dáva deťom, ktoré majú telesne postihnutie nové možnosti samostatného pohybu. Deti s autizmom sa dokážu vo vode ukľudniť, sústrediť, vnímať. Voda nám prináša mnoho benefitov.

Momentálne mame deti integrované v rámci bežných lekcii, jednu lekciu špeciálne zameranú pre deti so špeciálnymi potrebami a dve individuálne lekcie. Každú lekciu sa snažím postaviť tak, aby z nej deti benefitovali, rozvíjali sa ale hlavne mali radosť a získavali pozitívny vzťah k vodnému prostrediu. Snažím sa tak rozvíjať všetky stránky. Učíme sa farby, tvary, rozoznávame studenú, teplu, plytkú, hlbokú vodu, zlepšujeme sa v motorickej, silovej aj mentálnej stránke. A v neposlednom rade nás to neskutočne baví.“ 😊

Magdaléna Kováčová

Ako správne a bez obáv kúpať novorodeniatko

Po dlhých týždňoch čakania je to tu. Držíte v náručí vaše voňavé krásne bábätko a začínate novú etapu svojho života. Po návrate z pôrodnice môžu mať mnohé mamičky, najmä prvorodičky, zmiešané pocity. Môže sa u nich striedať pocit radosti a šťastia s pocitom strachu a neistoty. Ako to všetko zvládnem? Najväčší strašiak a aj najviac otázok vyvoláva kúpanie novonarodeného dieťatka. Koľko vody? Ako často? Aká má byť teplota? S čím umývať bábätko? Ak sa to týka aj vás, odpovede nájdete v tomto článku.

V čom kúpať novorodeniatko?
Na trhu je dostať veľa typov vaničiek pre bábätka. Mnohé sú rôzne tvarované, majú anatomické vložky. Na kúpanie novorodenca úplne stačí klasická detská vanička. Je pre bábätko vhodná nielen svojím tvarom, ale aj veľkosťou. Aj rodič v nej môže pri kúpaní manipulovať s bábätkom bez obmedzení. To sa napríklad nedá pri kúpaní vo vedierku, kde je jemná manipulácia s bábätkom značne obmedzená a vyžaduje veľkú zručnosť a opatrnosť.

Koľko vody máme dať do vaničky, aká má byť jej teplota a koľko stupňov má mať vzduch?
Výška hladiny vody vo vaničke by mala byť zhruba15 cm. Teplota vody by mala byť približne 37 až 38 °C. Na takúto teplotu bolo bábätko zvyknuté v brušku. Teplota vzduchu je ideálna okolo 28 až 30 °C. Keď bude mať bábätko 6 týždňov môžeme začať teplotu vody pomaly a postupne o pár stupňov znižovať.

Ako dať dieťatko do vaničky?
Pri vkladaní dieťatka do vody ho uchopíme jednou rukou nežne pod hlavičkou (nedržíme za krk) a druhou rukou pod zadočkom. Postupne ho vnárame do vody, najprv zadoček a nožičky, potom bruško a ramienka. Prihovárame sa mu, pohybujeme s ním veľmi jemne a pomaličky. Na prudké pohyby môže dieťatko reagovať plačom a Moorovým reflexom (rozhodením ručičiek). Niektoré detičky sú pri vkladaní do vaničky nervózne a plačlivé. Vtedy pomáha zabaliť dieťatko do obyčajnej bavlnenej plienky a spolu s ňou ho pomaličky ponoriť. Plienku môžeme postupne uvoľňovať.

Ako dlho má trvať kúpanie?
Kúpeľ novorodeniatka má trvať od 3 do 5 minút, neskôr sa môže doba predlžovať.

Kedy kúpať?
Kúpať bábätko je dobré približne v rovnakej dennej dobe. Ideálne je to asi hodinu pred uložením na spánok. Novorodeniatka nekúpeme hladné, ale ani ihneď po najedení. Osvedčilo sa rozmedzie od 30 minút po nadojčení až do 30 minút pred ďalším. Vtedy sú bábätká najpokojnejšie.

Ako často kúpať novorodenca?
Novorodeniatko sa nepotí, ani sa nemá kde zašpiniť. Keďže mu zadoček a genitálie omývame vodou pri každom prebaľovaní ,netreba dieťa kúpať každý deň. Záleží na každom rodičovi, ako sa ku kúpaniu postaví. Niekto kúpe raz do týždňa, ďalší raz za 2 až 3 dni a niektorí si čas s bábätkom vo vode užívajú každý deň.

Treba bábätko mydliť?
Pokožka novorodeniatka je veľmi jemná a citlivá. Preto treba veľmi vyberať, s akými prostriedkami príde do styku. Minimálne mesiac je ideálne umývať deti bez použitia mydla a tekutých šampónov, ktoré odmasťujú pokožku. Ak používať mydlá tak s neutrálnym PH. Prenášané, alebo nedonosené deti naopak používajú medicínske prípravky na olejovej báze.

Ako bábätko vo vaničke poumývať?
Dieťatko si položíme na jednu ruku, tak aby malo o predlaktie opretú hlavičku. Dlaňou a palcom tej istej  ruky si ho pridŕžame jemne a bez tlaku pod pazuškou. Druhou rukou ho omývame vodou. Zameriavame sa na kožné záhyby. Neustále sa mu prihovárame upokojujúcim hlasom a usmievame sa na neho. Ak máme bábätko umyté spredu, opatrne, za použitia oboch rúk, ho pretočíme, opäť si ho prichytíme pod pazuškou a poumývame chrbátik a zadoček. Vytiahneme a zabalíme do pripravenej dečky. Jemne poutierame, zabalíme do plienky a oblečieme.

Manipulácia s takým krehkým tvorčekom môže byť pre mnohých stresujúca. Dá sa tomu predísť absolvovaním predpôrodných kurzov, kde si ju môžete vyskúšať na bábikách.

Alexandra Prajová


Klub Kvapka © 2020 | by freevision