Blog

Ako podporovať novorodenecké reflexy a ako pomôcť k vymiznutiu Moorovho reflexu?

Hádam každá mamička už počula o novorodeneckých reflexoch svojho dieťatka. Určite videla, ako ich lekár – pediater preveruje. Väčšina mamičiek aj vie, že novorodenecké reflexy sú automatické pohyby riadené mozgovým kmeňom bez účasti mozgovej kôry a sú prítomné už pri narodení. Vedia, že slúžia na to, aby chránili dieťa v prvých dňoch až mesiacoch pretože kontrolujú dôležité činnosti pre život.

Už menej mamičiek vie, že novorodenecké reflexy postupom času zostávajú v úzadí, vyhasínajú a sú nahradené takzvanými posturálnymi reflexami. Tie sa začínajú prejavovať počas prvého roka života, pomáhajú dieťatku udržiavať rovnováhu, držanie tela a pohybovať sa v prostredí vzpriamene. Ale už máloktorá mama vie, že za poruchami učenia častokrát môžu byť nerozvinuté biochemické a neurofyziologické systémy, ktoré sú základňami učenia a správania.

Nerozvinuté, nepodporené a nevyužívané novorodenecké reflexy a neskôr posturálne reflexy, môžu narušiť procesy správneho dokončenia týchto systémov. Jednoduchšie povedané: novorodenecké reflexy musia byť prítomné, dieťa ich má používať, a majú byť nahradené vyššími reflexami. Ak sa tak nestane, dieťa môže mať aj neskôr problémy v škole, ale i doma.

A prečo sa touto témou zaoberáme práve my? Pretože sme sa naučili, ako reflexy podporovať, a ak už majú vyhasínať a nedeje sa tak, ktoré cvičenia na suchu či vo vode pomôžu. Vieme ako cvičením predchádzať možným problémom a ako pripraviť deti do školy.

V prvej časti si predstavíme Moorov reflex. Je zaujímavé, že sa objavuje už v 9. týždni po počatí. Funguje ako primitívny spôsob obrany malého dieťatka. Novorodenec nie je schopný ubrániť sa nejakým iným spôsobom. Nedokáže ujsť, dokonca ani sa odplaziť a už vôbec nie sa aktívne brániť. Prejavuje sa vtedy, ak sa dieťatko niečoho zľakne. Mamičky to popisujú, že dieťatko “vystrelí” ručičky a nožičky a často začne aj plakať.
Lekár ho testuje zvyčajne už pri prvej návšteve poradne. Dieťatko leží a lekár pod ním silno potiahne podložku. Vtedy sa reflex spustí, a naštartuje nervový systém dieťatka.

Za normálnych okolnosti je potlačený medzi 2. a 4. mesiacom života. Niektorí autori udávajú až 6. mesiac. A je nahradený takzvaným úľakovým reflexom. A ten nám zostáva aj v dospelosti. Čo sa však stane, ak pretrváva: dieťatko môže byť bojazlivé, pociťovať úzkosť, mať problémy so sluchom, vnímaním, môže sa sťažovať na šumenie v ušiach a môže mať problémy s rovnováhou.

Čo robíme preto, aby sme podporili jeho vymiznutie? V bazéne hojdáme dieťatko zo strany na stranu, zdvíhame pomaly hore a dole, môžeme mu spievať. Uchopujeme dieťatko v rôznych pozíciách pre vizuálne vnímanie. Preto toľko pomalých úchopov a ich zmien na lekciách plávania. V cvičebni dieťatku ležiacemu na chrbátiku veľmi pomaly roztvárame rúčky aj nôžky, hlavičku jemne zakláňame dozadu, potom ho znova dávame do fetálnej pozície a niekoľkokrát opakujeme. Takto dopomôžeme vymiznutiu Moorovho reflexu.

V ďalšej časti blogu sa dozviete o úchopovom reflexe. Prečo je dôležité aby vymizol, čím je nahradený vo vyššom veku a aké cvičenia sú vhodné k podpore vymiznutia tohto reflexu.

Blanka Krajčovičová

Vyberte si vhodnú pohybovú aktivitou v tehotenstve a inšpirujte sa trendami na rok 2018

Tehotenstvo je čarovné obdobie v živote ženy. Pokiaľ to zdravotný stav dovoľuje je odporúčané si dopriať pohyb aj počas tehotenstva. Jeden zo spôsobov, ako ostať v období gravidity aktívna, je tehotenské plávanie aquaprenatal. Cvičenie aquaprenatal je určené pre budúce mamičky od druhého trimestra až do pôrodu.

Čo je aquaprenatal?

Jedná sa predovšetkým o príjemnú činnosť, ktorá je podľa Svetovej zdravotníckej organizácie považovaná za najvhodnejšiu pohybovú aktivitu pre tehotné ženy. Tehuľky pri nej zapájajú svaly celého tela. Voda zároveň nadnáša a robí celé cvičenie odľahčené a primerane namáhavé. Súčasťou lekcií bývajú taktiež kardiocvičenia na zahriatie, cvičenia na jemné posilňovanie svalov, strečingové prvky na pretiahnutie namáhaných svalových skupín a prvky jogy na uvoľnenie a relaxáciu.

Aké sú benefity?

Existuje viacero pozitívnych účinkov, ktoré tehotenské cvičenie vo vode prináša:

  • zlepšuje celkový krvný obeh a činnosť srdca, čo pomáha dopraviť krv aj do rastúceho človiečika;
  • je výborné na chrbticu, ktorá tehotenstvom dostáva zabrať;
  • posilňuje imunitu a obranyschopnosť organizmu;
  • zameriava sa na dýchacie cvičenia, ktoré sú telesnou prípravou ženy na pôrod;
  • udržiava krvný tlak a šetrí kĺby i šľachy;
  • celkovo napomáha psychike, vyplavuje hormón šťastia, uvoľňuje myseľ a celé telo.

Plávanie a cviky pre tehuľky sú zamerané na všetky vyššie uvedené benefity a sprevádza ich: relax, pohoda, uvoľnenie a úľava pri bolestiach…

Čo je potrebné si priniesť na lekcie aquaprenatalu?

K plávaniu budete potrebovať bežné veci: osušku, šľapky, hygienické potreby a plavky.  Odporúčame plavky, ktoré sú pohodlné, neťahajú na ramenách, netlačia bruško a podržia prsia. Tieto všetky požiadavky spĺňajú špeciálne tehotenské plavky.

Zisťovali sme, aké trendy sú pripravené pre tehuľky na sezónu 2018 a aké plavky odporúča Zdenka Hofericová, majiteľka e-shopu s tehotenskou módou www.babybelly.sk. „V prvom rade tehotenské plavky majú poskytovať podporu a oporu celému telu – držať všetko na správnom mieste. Plavková móda pre tehotné prekvapuje už niekoľko rokov. Vyberá si z aktuálnej módy všetko praktické a potrebné pre tehotné ženy a zároveň plavky vyzerajú veľmi trendovo a šmrncovne.

Najobľúbenejšie a najpraktickejšie sú jednodielne plavky alebo tankiny – jednoducho sa obliekajú a vyzliekajú, sú elastické a aj napriek tomu, že prekryjú bruško, pôsobia elegantne a sama sa v nich budete cítiť pohodlne. Ich výhodou je vynikajúci strečový materiál, dokážu sa prispôsobiť rastúcemu brušku a dokonca ich vďaka tomuto skvelému materiálu využijete aj po pôrode a v období bez bruška. Takže neinvestujete len na 9 mesiacov.

Pre tehuľky, ktoré sa zaujímajú o módu, môžem prezradiť, že v roku 2018 budú prevládať zemité, ale aj krikľavé výrazné farby. Tešiť sa môžeme aj na vzory – IN sú momentálne pásiky, bodky, kvety, či multi vzory rôznych tvarov a farieb. Taktiež volány sú už dlhšie populárne nielen na oblečení, ale aj v plavkovej móde. A ak chcete byť úplne top, zvoľte si plavky so šnurovacím chrbtom, ktoré vám dodajú šmrnc.“

Vodné prostredie nás obklopuje už pred narodením, tvorí veľkú časť nášho tela a má blahodarný vplyv na naše zdravie. Užite si ho dosýta aj v tehotenstve na lekciách aquaprenatalu.

Alexandra Prajová

Ako pracovať so žiarlivosťou dieťatka voči mladšiemu súrodencovi

Veľmi sa tešíme funkčným a rozrastajúcim sa rodinám aj u nás v Kvapke. Niekedy mamička so starším dieťatkom pláva do konca gravidity, niekedy ju vystrieda ocko. Zvyčajne podľa správania staršieho dieťatka vieme, že sa čosi v rodine zmenilo. Staršie dieťatko vždy  zareaguje na príchod mladšieho súrodenca. Reakcia závisí od veku, prostredia aj od samotnej povahy dieťatka.

Veľmi často sa reakcia prejaví ako žiarlivosť voči mladšiemu súrodencovi. Tá má rôzne formy – od slovných, či fyzických útokov na „votrelca“, cez vrátenie sa k predošlým vývinovým štádiám – používanie plienky, cumľa…, k zmene reakcií v štandardných situáciách – v bazéne sa dieťa „lepí“ na mamu, alebo je plačlivé a zrazu neposlušné a agresívne voči iným deťom… Čo však vieme určite: Detskú žiarlivosť treba čím skôr likvidovať, lebo čím dlhšie trvá stav, ktorý ju vyvolal, tým pevnejšie a na dlhšie sa detská žiarlivosť zafixuje a tým ťažšie sa z nej dieťa dostane.

V prvom rade: každé dieťa treba na príchod mladšieho súrodenca pripraviť. Ak dieťa žiarli na mladšieho súrodenca, odstránenie žiarlivosti je pomerne jednoduché: Vysvetlite dieťatku, že mladší súrodenec pre svoju bezmocnosť a útlosť potrebuje väčšiu starostlivosť a opateru, viac pozornosti a preukazovania lásky zo strany rodičov. Žiarlivému dieťaťu povedzte a napríklad aj na videách a fotografiách ukážte, že keď bolo ono v tom veku, starali ste sa oň práve s takou láskou a práve tak ste ho ľúbili ako jeho mladšieho súrodenca teraz. Pritom úzkostlivo dbajte o to, aby sa žiarlivé dieťa necítilo ukracované,  venujte mu zvýšenú starostlivosť a zvýšené prejavy lásky a nežnosti, aby sa presvedčilo, že ho stále rovnako ľúbite.

K prevencii pred vznikom žiarlivosti vám dáme pár rád:

  • To, že dieťaťu do dvoch rokov niečo vysvetľujete, neznamená, že rozumie – potrebuje zrozumiteľné situácie.
  • Zachovajte hierarchiu: staršie dieťa sa predsa niekam posunulo, má viac práv a viac povinností ako mladšie dieťa. Dajte mu to najavo. Poverte ho veku primeranými úlohami a urobte z neho vášho nenahraditeľného pomocníka – aj pri staraní sa o bábätko.
  • Dávajte pozor na „negatívne“ zmeny, ktoré by dieťa mohlo spájať so súrodencom (zaradenie do MŠ práve v čase keď prišlo mladšie dieťatko, ukončenie obľúbenej činnosti…)
  • Stále si nechajte čas vyhradený pre dvojicu mama + staršie dieťatko a otec + staršie dieťatko.

A na záver vám prezradíme ešte pár tipov, ktoré platia ako prevencia konfliktov, negatívnych pocitov, či žiarlivosti voči súrodencovi:

  • Každé vaše dieťa má nárok na čas strávený len s vami. Bez toho druhého.
  • Každé dieťa má nárok na to, aby sa mohlo hrať samé, prípadne len so svojimi kamarátmi. Nechcite, aby staršie dieťa stále zabávalo toho mladšieho.
  • Ak jedno z detí nie je doma, venujte sa tomu druhému.
  • Ak má starší súrodenec na návšteve kamarátov, snažte sa mladšieho držať od nich.
  • Ak sa deti hádajú kvôli počítačovým hrám alebo televízii a spoločným hračkám, stanovte si pravidlá: ako dlho, kto a kedy môže vec používať. Ideálne sú presýpacie hodiny, alebo kuchynské minútky.
  • Každá hračka má svojho majiteľa. Nenúťte ho požičiavať svoje hračky. Vy predsa tiež len tak nepožičiate pre Vás cennú vec. Požičiavaniu sa dieťa učí.
  • Deti majú radi Vaše pochvaly a budú sa snažiť, aby ich dostali čo najviac. Pochváľte ich za spoluprácu, za zvládnutie spoločnej úlohy…
  • Neporovnávajte ich. Nehovorte o žiadnom ako šikovnejšom, hlučnejšom alebo pozornejšom. Vaše deti sú dve rôzne bytosti.
  • Ukážte im vašim životom, ako sa k sebe správajú dve najbližšie bytosti.

Zaujíma vás táto téma viac? Pýtajte sa a dajte nám vedieť na info@klubkvapka.sk alebo nám pošlite správu na Facebooku. Na otázky vám radi odpovieme 🙂

Blanka Krajčovičová


Klub Kvapka © 2018 | by freevision