fbpx

Saunovanie bábätiek a detí predškolského veku

Teplo sauny nás najviac láka počas studených, jesenných a zimných dní. Pobyt v saune je nielen príjemný, ale aj zdraviu prospešný. Platí to ako pre dospelých, tak aj pre tých najmenších.

Saunovanie má predovšetkým preventívny účinok a posilňuje imunitu. Dôležitá je pravidelnosť a dlhodobosť. Účinky sa prejavia postupne. Najbadateľnejšie sú, ak dieťatko navštevuje saunu 1x do týždňa minimálne 6 mesiacov. Prečo?

Saunovanie zlepšuje činnosť srdcovo-cievneho a dýchacieho systému, odstraňuje napätie a zmierňuje stres. Deti majú lepšiu odolnosť voči chrípke, znižuje sa u nich ochorenie horných dýchacích ciest a majú kvalitnejší spánok. Samozrejme, saunovanie nie je vhodné úplne pre každého. Do sauny nesmú chodiť deti s infekciou, s horúčkou, so srdečným ochorením, s niektorými kožnými chorobami a opatrný treba byť aj pri astme. Kedy teda možno začať?

Vo Fínsku a Švédsku, kde má saunovanie svoje korene a dlhoročnú tradíciu, sa s nim dostávajú do kontaktu už bábätká, a to hneď po odpadnutí pupočníka. U nás sa deti so saunou stretávajú najčastejšie v plaveckých baby kluboch. Tieto sauny sú špeciálne prispôsobené na saunovanie detí. Najvhodnejšia sauna pre dojčatá a batoľatá (do 3 rokov) je suchá švédska sauna. Nehrozí v nej popálenie slizníc horúcou parou, ktorá býva nebezpečná pre deti práve v parných saunách.

Čas pobytu v saune a teplota v nej  je rôzna, záleží hlavne od veku. Deti do 3 mesiacov nemajú ešte  vyvinutú termoreguláciu, nevedia sa potiť. Preto sa saunovanie v tomto veku u nás neodporúča. Ideálna teplota je 45 – 50 °C. Ak sú deti staršie a na saunu zvyknuté, maximálna odporúčaná teplota je 60 °C. Od veku detičiek záleží aj čas strávený v saune. Na začiatok stačia 2 – 3 minúty. Ak si deti zvyknú, je možné čas predĺžiť u menších na 4 – 5 minút, u starších do 7 minút.

Samozrejme, deti treba v saune vždy sledovať a nikdy ich nenechávať bez dozoru. Je vhodné zaujať drobcov spievaním, riekankami, či rozprávkami. Ak sa dieťa začína vrtieť a je nepokojné, treba saunu opustiť. Na niektoré deti môže sauna pôsobiť stiesňujúco. Je to prostredie, ktoré nepoznajú. Priestor je navyše malý a panuje tam prítmie. Preto dieťatko nikdy do saunovania nenútime a rešpektujeme jeho potreby. Poslednou zásadou je, aby dieťatko nechodilo do sauny s plným bruškom. V saune dávame pozor na dehydratáciu a hneď po saunovaní dopĺňame tekutiny.

Pri dodržaní týchto odporúčaní sa stáva pobyt v saune prínosným pre rodiča i dieťatko. Nenásilnou formou si prirodzene zvyká na zdravý životný štýl, ktorý mu prinesie osoh nie len teraz, ale aj v budúcnosti.

Alexandra Prajová


Klub Kvapka © 2020 | by freevision